Klassbeskrivningar

Om du känner att du vill ha mer information om olika klasser, tveka inte att kontakta oss på mcd@motionscentercd.se 

Cykelstudion

 

 

 

 

 

 

 

Kom igång pass

Träning för dig som inte är van att träna regelbundet eller som vill prova på något nytt.

Sittgympa och Morgondans Enkel träning för dig som behöver behålla och utveckla rörlighet, mjuka upp kroppen och ha massor av kul! :)

MAQ

• Står för: Muscle Action Quality.
• Inriktar sig på: Rörlighet, smidighet, styrka, balans och koordination.
• Kallas ibland: ”Träning för att orka träna.”
• Används av många: Såväl elitidrottare som barn kan använda maq. Används också inom sjukgymnastik 
• I ett examensarbete på Gymnastik- och Idrottshögskolan från 2007 testades resultatet av 8 veckors maq-träning. Resultatet var klara förbättringar i koordination, balans och rörlighet.

 

Spinning – Du som är nybörjare cyklar efter egen förmåga. Kondition, fettförbränning och smidiga muskler är resultatet när du tränar spinning. Cykling i grupp är ett enkelt och roligt sätt att bättra på konditionen.

Spinning/TRX - Konditionsträning och TRX

Vattenträning – Tid i varmbadet till att utöva egen träning.

Spinning/ Cirkelträning - Konditionsträning i 30 min och därefter stationsträning med olika redskap där vi jobbar oss igenom hela kroppen.

 

 

Mera utmaning

Enkel och rolig träning för dig som utövat gruppträning tidigare.

Spinning – En komplett cykelrunda med uppförsbackar, raksträckor och blandad terräng.  Intensiteten reglerar du själv med hjälp av motståndet på cykeln. För dig som spinnat tidigare.

Aqua Pilates – Prova på effektiviteten av Pilates i vatten.

Vattengympa – Träning i människans första element. Innehåller övningar för kondition, koordination och styrka samt avslutas med skön stretch.

Tuffa pass med enklare koreografi

 

Body Pump – Vill du få smidigare och starkare muskler samtidigt som du ökar förbränningen så är detta något för dig! Effektiv och tuff styrketräning, där du tränar hela kroppen med hjälp av en skivstång. Du anpassar själv vikten efter egen förmåga. Passet är förkoreograferat för att du skall kunna känna igen dig och ta i lite till nästa gång och nästa och nästa. Ett pass från LesMills

Body Shape En enkel och effektiv träningsform där vi använder oss av kroppstyngd, kettlebell, bulgarian bag och fria vikter för att göra träningen utmanande. En träningsklass med fokus på figurformande övningar.

Body Flex Pass där vi fokuserar på rörlighet  och styrka kring bål, skuldergördel, säte, ben och bäckenmuskulatur.

Övningarna genomförs med stora och små band. Effektivt för styrke och balans uppbyggnad.

Body Boost Kombinera det bästa av två träningsfomer (step och dans) för att boosta upp kroppen.

TRX - En träningsform där du jobbar med hela kroppen och den egna kroppstyngden som vikt. Passar alla eftersom du själv bestämmer vad tungt det skall bli. I Passet TRC/Core använder vi inte bara trx band utan stora pilates bollar.

Xpress kondis - Är ett enkelt och varierande pass som förbättrar din kondition och syreupptagningsförmågan. Ett roligt pass med massor av energi.

MCD Combo - Du jobbar med ett par boxnings handskar, power box och massor av nya övningar för att jobba igenom hela kroppen. Effektiv och fettförbrännande träning.

Core/Pilates - Hela kroppen sätts i arbete med olika övningar som utmanar din balans och styrka i bålen. Vid visa pass använder vi vikter, bollar för att förstärka effekten av träningen.

Morgon Mix - Tuffa och utmanande övningar som gör att du tränar hela kroppen, konditionen och styrkan.

Bygg & Bränn - Instensivt och roligt styrkepass med konditionsinslag, bra utmaning för hela kroppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lugn och harmoni

YogaKommer att förändra din syn på din kropp för alltid. Kroppen får en helt ny längd och styrka, samtidigt som du blir av med stress och spänningar. Yoga kommer garanterat att få dig att må bättre!

Fokusering och uppmärksamhet på vår insida.  

Pilates – Här kombineras styrka och rörlighet med fokus på koncentration, balans, andning och avspänning.

Stela män och kvinnor - Blandning av medicinsk yoga, stretch, qi gong och tai chi.

Ett mjukt och underbart sätt att sköta om kroppen.

Vatten QigongEn klass för dig som söker lugn, harmonisk och avkopplande vattenträning. Vi arbetar med andning och medvetna rörelser.

Aqua Yoga -I vattnets närvaro slappnar kroppen av helt naturligt. Känslan av viklöshet i vattnet får stress i utmatade leder att mjukt stabilisera sig och frigöra späningar och obehag. Släpp allt om att prestera och ta dig i varmt vatten där du kan slappna av och komma överens med kroppen, andas och prova rörelser mjukt tillsammans med andningen.Passet är inlagt vid vissa speciella tillfälle utöver schema vid evenemang.